Propulse
EGY PÓTOLHATATLAN PÓT CSIGA - MI A PROPULSE?
Hajózásaink szomorú emléke a sekély vízben leütött csiga. Nemcsak az aktuális kirándulás örömét teszi tönkre, de a zsebünkön keresztül hosszabb távon is keserű emlékként kísért. Sajnos nem olcsó a tévedés, és hiába az elővigyázatosság, mehetünk az új propellerért. Aztán a döbbenet, mi kerül ezen ennyiben? Valóban, még a közönséges alumínium öntvény propeller is sokba kerül, és egy gyári acélcsiga áráért pedig már kisebb csónakot köthetünk hajónk után. Üdítő vigasz lehet az új "svédcsavar", szorult helyzetünkben. Noha a svéd acélt még nem kell leírnunk, a skandináv precizitás most a műanyag iparban fényeskedik. Új csigájuk, a Propulse fantázianévre keresztelt, szénszálas kompozit anyagból készült propeller, nem csak tartalék, de fő csigaként is megállja a helyét. Legnagyobb előnye, hogy lapátjai állásszöge állítható, és egyenként is cserélhető. Azaz ugyanazzal a csigával más menetemelkedést érhetünk el a lapátszög állításával, ha pedig kísért a múlt, és ismét medret fogtunk, elég egy lapátot cserélni, nem kell egy komplett csigát vennünk. Ráadásul az új technológiának köszönhetően, a csiga anyaga korántsem rideg, így jól tűri a fizikai behatásokat. Relatív lágysága azonban nem megy a menettulajdonságok rovására, a gyári mért adatok szerint nincs érzékelhető különbség a fém propellerekhez képest. Természetesen fontos az ármustra, de kellemetlen meglepetés itt sem ér bennünket. Egy adott méretű Propulse csiga eleve olcsóbb, mint fémből készült testvére, de az igazi megtakarítás a következő kisvíznél jön majd, amikor az a fránya hajó, megint ráfutott a zátonyra.
Nézzük meg mennyire egyszerű a lapát állásszögét változtatni:
1. Lazítsa meg a rögzítő csavarokat, használjon szabványméretű imbuszkulcsot.
2. A felső rögzítő gyűrű felemelésével, az elválik a csigától, a belső rögzítő fülek oldanak, a lapok állíthatóak.
3. A műanyagba vésve látható skála szolgál az emelkedés értékének beállítására. Két egymással szemben fekvő levelet fogjon meg egyszerre és csavarva a kívánt irányba, állítsa a skála megfelelő vonalkájára. A + irányába forgatva a menetemelkedés nagyobb lesz, a - irányba forgatva kisebb. Egy vonal 1 inch-nek, azaz 2,54 cm-nek felel meg.
4. A beállítás után, a 2. fázissal ellentétesen, most nyomja össze a rögzítő gyűrűt a csigával.
5. Az eredeti állapotot az imbuszkulccsal állíthatja vissza. Ügyeljen arra, hogy a csavarokat ne feszítse túl, és mindig az egymással átlósan szembe levőket csavarja.