Gumicsónak
Az utóbbi években a gumicsónakgyártók robbanásszerűen bővítették termékkínálatukat. Ma már nem csak a sok gyártó közötti választás jelenthet kihívást, de az eltérő anyagokból, kivitelekből és funkciókból származó termékek sokszínűsége is. Megértjük, ha néha úgy érzed, hogy elveszel ebben a hajókavalkádjában. De ne aggódj! Az oldal alján található leírások pont Neked készültek, hogy segítsenek eligazodni és megtalálni a számodra legmegfelelőbb hajót ebben a színes kínálatban.
Anyagok:
A legtöbb gumicsónak anyaga pvc. Bármilyen titokzatos anyagnevekkel is látják el a gyártók a terméket alkotó "gumit", a gumicsónaknak nevezett hajók anyaga normál árfekvésben (kb. 800 - 1300 Ft/cm) polivinilklorid, azaz pvc. Néhány esetben a hajók anyagába kevés gumit is tesznek, de ezek általában speciális felhasználású hajók. Természetesen a pvc nagyon megfelel erre a célra, ami a minőséget befolyásolja, az az anyag vastagsága, az egymásra tett rétegek mennyisége és a ragasztás minősége. Tudni kell, hogy a világ összes gumicsónakját szolgáló anyagot, legyen szó bármily nagy márkáról is, mindössze 4-5 nagy kínai és koreai cég gyártja. Ők szállítják aztán a szintén kínai vagy koreai gyárakba, ahol kiszabják és ragasztják a csónakokat, majd a kész termékek indulnak a neves gyártók raktáraiba világszerte. Nagyon kevés olyan európai vagy amerikai gyártó van, aki megengedheti magának az anyaországban való gyártás luxusát, de ők is "hozott anyagból" dolgoznak.
Természetesen a pvc hajók nem rosszak, hosszú éveken keresztül biztonságosan kiszolgálják tulajdonosaikat, így a választásnál nem is annyira a márkanévre, hanem a termék készítésének minőségére érdemes figyelni.
Általános anyagvastagság: 0,75 - 1,2 mm
Egészen más kategóriát képviselnek a hypalonból (neoprénből) készült gumihajók. A hypalon anyagot a DuPont találta fel. Az anyag tulajdonképpen nem más, mint egy szintetikus gumi. Noha az anyacég a gyártást 2010-ben befejezte, a licenc megvásárlásával azt tovább gyártják Japánban, így a hypalonból készült hajók jövője biztosított. A hypalon számos remek tulajdonsággal rendelkezik, úgy mint hihetetlen ellenállóképesség a legtöbb vegyi agyaggal, hővel, olajjal szemben. Nem lehet kiégetni, színét nem veszti el, és ellenáll bármely időjárási tényezőnek. Hátránya viszonylagos drágasága, ezért inkább nagyobb méretű, komolyabb igényeket kielégítő hajók gyártásához használják. A legismertebb hypalon márka név az ORCA.
Általános anyagvastagság: 0,9 - 1,2 mm
Ha nem biztos, hogy milyen anyagból készült a hajó, ne dőljön be az eladónak, ha valami gyanús. Ön is meggyőzödhet róla, ha bekukucskál a kicsavart szelep mögé. Az anyag belső oldalát vizsgálja meg! A hypalon mindig fekete vagy nagyon sötét szürke. A pvc mindkét fele egyforma színű. Ha ez nem segít, nagyon óvatosan kaparja meg az anyag felszínét. Ha finoman tud porlani, akkor hypalon, ha csak csúnyán karcolódik, pvc.
Segítség a gumicsónakok padlólemez típusának értelmezéséhez:
ROLL-UP vagy lécezett alj: lamellált, felgöngyölhető padlózat. Előnye, hogy a padlólemez eltávolítása nélkül összehajtható a csónak, de nem ad nagyobb stabilitást, és behatárolja a csónak hosszát is. Kevés helyet foglal és könnyen összeszerelhető. Egyszerű dingik, etetőcsónakok padlója.
ALU: szétszedhető alumínium padlólemezek: Nagyon praktikus, mert a lapok egyesével szedhetők szét, így könnyen tárolható és szállítható nagy hajók esetén is. Miután a lemezek lazán illeszkednek, ezért elbillenve át tudják venni a hajók billenő mozgását, így akár 5-6 méteres hosszig is használható. További előnye az alumínium maga: könnyű és korrozió álló. A legnépszerűbb alj.
Laminált lapok: Jellegében megegyezik az alualjjal, de az anyag műanyaggal borított préselt falemez. Olcsóbb az alumíniumnál, de ha sérül, a befolyó víz károsíthatja anyagát.
AIR-FLOOR: felfújható alj: Noha a régi strandcikkek pancsoló csónakjainak alja juthat róla eszünkbe, az összes megoldás közül az egyik legjobb. Két rétegből áll, melyeket milliónyi erős szál köt össze. A befújt levegő szétfeszíti a két lemezt és hihetelen keménységű, mégis flexibilis aljat biztosít. Felvéve a csónak mozgását, a legpuhábban siklik, de tökéletes járófelületet biztosít. A csónakból nem vehető ki, így egyben szállítható.
RIB (Rigid Inflatable Boat) egybeépített műanyag alj kíllel: Merev, a hajóval teljesen egybeépített alj. Fúrható, ragasztható, kormány konzollal, vezető állással beépíthető. Nagy méretű gumihajók alja.